Wednesday 3 December 2014

AKU SUKA DIA - 5

 
 
Perselisihan faham yang telah berlaku di antara dirinya dan juga keluarga pada malam itu, telah membawa kepada pertengkaran.  Bagaimanapun itu bukanlah perkara baru bagi keluarga mereka. Kerana tidak mahu terus berada di situ, dia lantas meluru keluar dari rumah besar keluarganya itu. 
“Ian!!” Namanya dipanggil.
Namun dia sudah tidak peduli lagi.  Enjin keretanya terus dihidupkan lalu pedal minyak terus ditekan.  Keretanya memecut laju keluar dari kawasan kediaman mewah itu.
“Aaahhh!!”  jeritnya.
Cuba untuk melepaskan perasaan kecewanya.
Bunyi muzik yang berdetum dentam dari stereonya jelas kedengaran hingga ke luar kereta.  Perasaan kecewa dan marahnya belum reda.  Wajahnya yang serius itu menggambarkan gelora di dalam dadanya. 
“Aaahhh!!”  jeritnya lagi.
Jika ada orang ajak bertumbuk ketika ini, dia pasti tidak akan menolak.  Malah mungkin dia akan merasa gembira.  Dia memerlukan seseorang atau sesuatu untuk dijadikan korban sebagai punching bag untuknya.  Setakat ini hanya keretanya yang menjadi mangsa.
Kereta jenis BMW itu terus dipandu dengan laju, tanpa sebarang arah tujuan.  Malah dia kurang pasti di manakah dia sedang berada.  Atau bagaimana dia boleh sampai ke situ.  Yang pasti dia tidak mempunyai sebarang kawan yang tinggal di kawasan ini.  Kawasan yang berhampiran dengan kolejnya.
            Akhirnya di hujung perjalanan itu, dia telah hampir-hampir membahayakan nyawa dirinya sendiri dan juga seseorang.  Kerana tidak fokus semasa memandu telah membuatkan dia lambat sedar akan kewujudan bahaya di hadapan.
            “Huh?!” Dia terkejut.
            “Scree..eett!!” Brek kereta ditekan mengejut.
            Seakan dikejutkan dari mimpi, dia telah mencuba sedaya upaya untuk mengelak sesuatu atau seseorang yang berada di atas jalan raya itu.  Kecekapannya mengawal kereta berjaya dari mengelakkan keretanya berpusing-pusing atau terbalik.
            “Bang!!”
Keretanya berhenti selepas memberi ciuman ringan kepada pembahagi jalan.  Rasa bersyukur kerana terselamat membuatkan dia terlupa akan api kemarahannya tadi.  Setelah menjenguk sebentar ke bahagian hadapan keretanya, dia segera pergi mendapatkan gadis itu.
            Tanpa di duga, itu rupanya adalah gadis yang sama yang telah menyinggung dan menggores egonya sebagai seorang kasanova tempohari. Pertemuan yang berlaku dalam keadaan yang agak pelik, tetapi telah terjadi dan kini menjadi sejarah. Hujung pertemuan mereka yang lepas itu terbayang di ingatannya.
"Tak nak tahu nama saya ke?" soalnya.
Dia merasa hairan kerana gadis itu langsung tidak bertanya tentang namanya. Berbeza dengan gadis-gadis lain. Gadis yang sudah hendak melangkah, segera berpaling semula.
            "Pe.. perlu ke?" soal gadis itu kembali.
Soalan gadis itu ternyata menghangatkan hatinya secara tiba-tiba.
            Titisan hujan yang mula mengenai lengannya membawa dia kembali semula kepada kenyataan. Kenyataan yang dia hampir melanggar gadis itu.
“Dia ni lagi,” desis hatinya.
Gadis itu  kelihatan gementar sekali.  Biarpun sedar yang dirinya turut bersalah kerana memandu laju di kawasan sebegitu.  Namun apabila melihat gadis yang tidak berdaya melawan itu, dia telah mengambil kesempatan dengan sewenang-wenangnya.
“Ian, teruk betul kau ni,” kutuknya sendiri.
            Seperti orang yang sakit dihulurkan ubat, dia mendapat idea nakalnya.  Gadis itu akan dijadikan mangsa keadaan.
            Too bad, kau muncul depan aku salah masa.  Dah sekarang kau bakal jadi punching bag aku,” bisik hatinya.
Secara paksa, dia menahan gadis itu bersamanya.  Biarpun pada awalnya, dia sendiri terkejut dengan apa yang sedang dia lakukan. 
“Kau gila, Ian.  Habis tu sekarang apa?” soal dirinya sendiri.
Just wait and see,” balas satu lagi suara dalam dirinya.
Sedangkan, kalau nak ambil kesempatan melepaskan marah, boleh saja dia menjerit dan menengking gadis itu di situ juga.  Tidak perlulah dia bersusah payah.  Malah terpaksa pula mengangkat dan mengangkut basikal milik gadis itu bersama.
            Mahu kata dia perlukan teman bercakap buat sementara, boleh saja sebenarnya dia mencari kawan-kawannya itu.  Lebih-lebih lagi sekarang mereka mungkin sedang berada di kelab bersama gadis-gadis jelita.
            “Kenapa aku mesti buang masa dengan perempuan ni?”
            “Perempuan yang hmm.. not my taste.”
Namun anehnya, fikiran dan kelakuannya tidak sehaluan.  Biar tidak logik sekalipun, dia merasa gembira dan puas melakukannya.  Bagaimanapun, selepas beberapa lama mendera mental gadis itu, perasaannya tidak seseronok seperti yang dibayangkan sebelum ini.  Malah dia mula merasa bersalah pula. 
Agak lama juga masa dia terpaksa ambil untuk menjernihkan fikirannya.  Bagi memikikan apa yang patut dilakukan selepas  ini.
“Apa kau buat ni, Ian?”
“Itulah, kalau kau blah awal-awal tadi, tak delah perkara ni melarat sampai sekarang.”
Now what?”
Dia terus berdailog bersendirian.  Ketika  itu dia meninggalkan gadis itu tersebut berseorangan di dalam keretanya.  Manakala dirinya pula, asyik berdiri duduk di bahagian belakang bangunan kedai serbaneka stesyen minyak itu. 
“Alang-alang dah berlakon suruh dia bayar, tak kan tiba-tiba nak kata tak payah bayar pulak.  Macam senang benar, aku ni.”
“Tapi…”
“Betul ke airmata  dia  tadi?  Ke berlakon macam aku jugak?”
“Tapi suara ngan tangan dia real punya menggeletar tadi.”
“Tangan dia.. luka-luka.”
Sesi berbahas bersendiriannya masih berjalan di tepi dinding yang agak malap cahayanya itu.  Nasib baik orang tidak ada ramai orang yang lalu lalang di situ.  Maklumlah cuaca sejuk macam sekarang ini.  Kalau tidak pasti orang akan memandangnya dengan pelik. 
“Kalau orang tengok, mestikata aku gila dok kat sini hujan-hujan ni.”
“Nak kata merokok, aku tak hisap rokok.”
Dia sememangnya sedang duduk bangun dalam gelap itu seorang-seorang.  Tanpa berbuat apa-apa.  Hanya berfikir, duduk bangun dan mengeluh.  Seolah-olah masalahnya itu masalah besar sangat-sangat.
“Tink!!”
Ideanya sudah datang.  Kini dia melangkah ke kereta dengan senyuman.  Sebelum itu dia masuk ke dalam kedai itu untuk membeli beberapa barang.
Sebaik sahaja menghantar gadis itu pulang dengan selamat, dia terus memandu untuk pulang ke rumahnya pula.  Tetapi keadaan dan cara pemanduannya kini berlainan sekali dengan cara pemanduannya sebelum bertemu dengan gadis itu tadi.  Pendek kata, sebelum kemalangan tadi.
Tadi dia asyik memecut dengan lajunya.  Kini pula adalah sebaliknya.  Fikirannya melayang mengingati gadis bernama Hara itu.  Tanpa sedar dia membawa kereta ala-ala orang yang sedang  berdating.
Sebaik memasuki rumah, semua penghuninya sudahpun masuk tidur.  Secara otomatik, dia kembali teringat akan kejadian pada petang tadi.  Pertengkaran yang kini membuatkan hatinya kembali panas.
“Tink!!” 
Ideanya datang lagi.
            “Hara.. Hara…”
Kemudian satu senyuman nakal terukir pada bibirnya.
            “Hara.. kau terpaksa aku jadikan mangsa sekali lagi.  Sorry.”


No comments:

Post a Comment